2008: Soundcloud

Voorwoord

Soundcloud, zwaargewicht in de wereld van muziek streaming. Een plek waar je gemakkelijk je muziek kunt delen met een groot publiek. Tot op de dag van vandaag telt het platform 272 miljoen gebruikers. er zijn tientallen artiesten van underground, naar mainstream gegaan door middel van dit platform. Wat maakt het zo aantrekkelijk en lucratief voor gebruikers? Komt het door het door het innovatieve algoritme en coulante royalties? Of krijgt krijgt het platform te veel lof voor wat het daadwerkelijk is. Lees snel verder!

Inhoud

- De geschiedenis van Souncloud

- Carrièremakers

- Het Soundcloud algoritme

- Verdienmodel van Soundcloud

- Rechtenschending en Kritiek

- Vergeleken met andere streaming services

- Bronvermelding

Soundcloud geschiedenis

De geboorte van Soundcloud begon in Berlijn bij de Zweedse sound designer Alexander Ljung en zijn landgenoot en elektronisch musicus Eric Wahlforss. In Oktober 2008 werd de site openbaar gemaakt. De voornaamste functie van de site was om gemakkelijk opnames uit te wisselen. dit moest het samenwerken tussen muzikanten /sound designers /audio designers makkelijker en vrijer maken. De site werd toen in eerste instantie omschreven als “de Flickr en Youtube van geluid”. Al snel begon Soundcloud zichzelf te vormen naar een platform om gemakkelijk eigen muziek te delen en een naam in de muziekindustrie te ontwikkelen. Zodoende wordter ook wel gedacht dat Soundcloud een van de oorzaken is voor de val van creatief social network MySpace.

Een jaar nadat de site online was kregen zij hun eerste investering binnen van het Britse bedrijf Doughty Hanson Technology Ventures. Soundcloud was hiermee 2.5 miljoen euro rijker. Het jaar daarop in 2010 werd bekend dat Soundcloud de 1 miljoen gebruikers had bereikt. Vanaf hier groeide deze getallen exponentieel verder met 5 miljoen gebruikers in 2011. Datzelfde jaar werden ze genomineerd voor de Tech award, de Schroders Innovation Award die zij ook wonnen. Daarnaast kregen zij financiële ondersteuning van bedrijven als Union Square Ventures en Index Ventures en Investeerde Amerikaanse Beroemdheden Ashton Kutcher en Guy Oseary in het Muzikale Platform.

In Januari 2012 groeide het bedrijf tot de 10 miljoen gebruikers, in Mei was dit aantal al weer verder gestegen naar 15 miljoen gebruikers, vanaf hier groeide het bedrijf met gemiddeld zo’n 1.5 miljoen gebruikers per maand.

Door ontwikkeling in mobiele netwerken groeide ook soundcloud hier verder in mee, zo kon je vanaf dat moment makkelijker links delen, persoonlijke collecties maken, je profiel aanpassen en nog vele andere functies. Ook werd toen het “Soundcloud Premium Account” geïntroduceerd. Het bedrijf kreeg hier gemixte reacties op, niet iedereen was even blij met deze ontwikkelingen.

In 2013 heeft Soundcloud officieel de 40 miljoen geregistreerde gebruikers behaald. Belangrijke figuren in zowel de muziekindustrie als de non-muziekindustrie laten zich horen op Soundcloud zoals: Beyoncé, Kelly Rowland en zelfs Barack Obama. In Januari 2014 begon Soundcloud tegen auteursrechtelijke problemen aan te lopen, zo gebeurde het regelmatig dat particuliere gebruikers werk online zetten van artiesten die copyrights bevatte. Dit was dan ook het jaar dat Soundcloud een automatische copyright scan introduceerde die eerst een upload analyseerde op copyrights voordat deze online kwam. Datzelfde jaar ging Soundcloud ook samenwerken met platenmaatschappijen, dit bracht met zich mee dat Soundcloud reclames invoerde en daarmee ook inkomsten kan genereren. Op dat moment was Soundcloud 700 miljoen dollar waard.

Soundcloud werd steeds interessanter voor grote bedrijven en zo overwoog Twitter in 2015 Soundcloud over te nemen voor 2 miljard dollar. Ondanks dat het bedrijf toendertijd 1 miljard dollar waard was trok twitter zich toch terug nadat er meerdere bronnen in de media schreven dat dit het niet waard, dit kwam vooral doordat het platform vaak niet in staat was om waterdichte deals te sluiten met grote platenlabels. Een van die bedrijven was Sony Music die zich terugtrok uit een deal met soundcloud vanwege monetisatie geschillen. Dat jaar daarop in 2016 maakte de muziek streaming service Spotify bekend dat het plannen had om Soundcloud over te nemen, maar ook dit resulteerde niet in een aankoop en zo trok ook Spotify zich terug.

Ondanks onzekere tijden voor het bedrijf kreeg Soundcloud het toch voor elkaar om een platendeal te sluiten met een van de grootste platenlabels op het moment namelijk: Universal Music Group. Hiermee werden grote namen zoals Kanye West, Katy Perry en Adelle enz. geïntroduceerd op het platform. Ook werd er in dit jaar “Soundcloud Go” uitgebracht, dit was een abonnementsservice die de reclames verwijderde, downloads toestond en toegang gaf tot meer muziek die eerder niet beschikbaar was op een gratis account. Zo is “Soundcloud Pro” meer vergelijkbaar met een premium streaming service account zoals Spotify of Tidal.

Nog een jaar verder leek het bijna onvermijdelijk dat het bedrijf verkocht moest worden. Het kwam 100 miljoen dollar tekort om het bedrijf staande te houden. Veel beleggers hadden minder vertrouwen in het bedrijf om de financiële situaties waar zij zich in bevonden. Eind 2017 was het Soundcloud toch gelukt draaiende te blijven door fondsen van Temasek en Raine Group. Dit had echter toch gevolgen voor het bedrijf en zo sloten zij twee kantoren in San Francisco en Londen, dit had invloed op 173 van de 420 medewerkers die op deze locaties werkten. Ook oprichter en CEO Alex Ljung nam zijn plek van de troon en werd opgevolgd door voormalig CEO van Vimeo, Kerry Trainor.

Vandaag de dag heeft Soundcloud in totaal 272 miljoen gebruikers en 20 miljoen artiesten, zo is Soundcloud een welvarend bedrijf en nog steeds een onmisbaar platform in de muziekindustrie.

Carrièremakers op Soundcloud

Zoals eerder al werd vermeld is Soundcloud een plek voor onafhankelijke artiesten die zo gemakkelijk hun eigen werk kunnen delen met de wereld. Zo worden er op vandaag de dag nog steeds uren aan audio per minuut ge-upload. Artiesten over heel de wereld en in elk genre laten zich horen op het platform. Veel nieuwe artiesten die je vandaag in de “Top 40” kan vinden zijn eerder begonnen op Soundcloud. Vooral genres als EDM, R&B en Hip Hop waren dominant op het platform, er was natuurlijk genoeg andere muziek en geluiden te vinden op het netwerk, maar dit waren de genres die het meest centraal stonden en daarmee ook de meeste artiesten bekend hebben gemaakt.

Sinds het begin van Soundcloud waren er al genoeg elektronische muzikanten te vinden op het netwerk, elektronische genres als House, Techno, Dubstep, Drum & Bass en EDM Trap maakten zichzelf groter door het platform. Voor menig zelfstandig producers was hun carrière een druk op de knop verwijderd. Wat Soundcloud zo verleidelijk maakte voor zelfstandige producers was de vrijheid, gesampled materiaal en remixes konden gemakkelijk online worden gezet zonder dat hier veel auteursrechten bij kwamen kijken (nu is het beleid hierop in de loop der jaren niet altijd even vrij geweest), ook de mogelijkheid om podcasts en mixes online te zetten maakte het platform zeer toegankelijk voor elektronische muziek. Enkele grote namen die begonnen zijn op soundcloud en uiteindelijk mainstream bekendheid in de EDM wereld hebben bereikt zijn: “Kygo”, “Marshmello”, “Mura Masa” en “The Chainsmokers”. Er zijn daarnaast op Soundcloud ook genoeg kleine platenlabels te vinden die actief op zoek gaan naar onontdekt geluid en artiesten.

Soundcloud is dus onwijs belangrijk voor onafhankelijke artiesten doordat het een socialer en vrijer muziekplatform is. Het muziekgenre wat hier misschien wel nog het meeste baat bij had is Hip Hop. Zo is bijna elke nieuw en jong talent in de Mainstream Hip Hop ooit begonnen op soundcloud. Wat het vooral in deze cultuur zo populair maakte was de samenwerkingen tussen de vele rappers en producers. Door gemakkelijk elkaars tracks, beats of mixtapes te luisteren was Soundcloud de manier om nieuwe connecties te maken en nieuwe geluiden te ontdekken. Een van die nieuwe geluiden in de Hip Hop was “Mumble Rap”. Dit was een vorm van “Trap” muziek waar de productie voornamelijk bestond uit simpele melodieën, zware bassen en 808 drums. De naam “Mumble Rap” spreekt eigenlijk al voor zich, oftewel het was een beweging in de Hip Hop waar de flow van de rapper en de beat van de producer centraal stonden en niet zo zeer de focus lag op het lyricaal vermogen van de rapper. Bekende “Mumble Rappers” die door middel van Soundcloud zijn doorgebroken in de mainstream zijn: Lil Uzi Vert, Lil Yachty, Juiceworld en XXXTentacion. Deze beweging in de Hip Hop wordt ook wel “Soundcloud Rap” genoemd.

Naast het Stereotypische geluid van de “Mumble Rappers” waren er zeker ook andere vormen van Hiphop die aandacht kregen. Zo kreeg bijvoorbeeld zanger/rapper Post Malone wereldwijd erkenning door zijn debuut hit “White Iverson” die op Soundcloud was gepost. Post Malone scoorde hierna hit na hit en werd al snel één van de grootste artiesten op het moment. Maar ook recenter geleden werd Billie Eilish massaal wereldberoemd door haar single “Bad Guy”, ook zij begon als 15 jarig meisje haar carrière op Soundcloud. Nog een belangrijk artiest voor Soundcloud is Chance the Rapper die zich wel meer focuste op betekenisvolle teksten en bekend stond als een “Conscious Rapper”(bewuste rapper). Wat hem uitzonderlijk maakte is dat hij er zelf voor koos om geen grote platendeal aan te nemen en zelfstandig te blijven door middel van Soundcloud. Oftewel Soundcloud was zijn uitlaatklep en erg belangrijk voor hem, maar Chance was ook belangrijk voor Soundcloud zo was hij nauw betrokken in 2017 toen het bedrijf dreigde te vallen. Wat er precies toen achter de schermen is gebeurd is nog steeds onduidelijk, maar de waardering was er zeker. Soundcloud organiseerde in 2019 een evenement voor de rapper nadat hij één miljard plays had behaald. Onder andere Soundcloud president Mike Weismann reikte hem deze award uit.

Soundcloud is dus onmisbaar in de hedendaagse muziek en voor sommige een manier om van onbekende “slaapkamer” artiest uit te groeien tot een wereldster.

Het Soundcloud algoritme

Soundcloud gebruikt een intern algoritme om de populariteit van tracks te helpen bepalen en om de resultaten voor zoekopdrachten van gebruikers relevanter te maken.

Soundcloud geeft geen duidelijke richtlijnen over hoe nummers worden gerangschikt, maar er zijn fragmenten van overal op het internet waar gerefereerd wordt naar het ‘Discorank’-algoritme. Vanuit ons (basis) begrip van hoe dit werkt, lijkt het veel overeenkomsten te hebben met het

‘Pagerank’-algoritme van Google.

Veel van deze informatie over dit algoritme is nu een paar jaar oud en het lijkt erop dat het de laatste tijd wat minder publiekelijk wordt gehouden.

Een aantal jaren geleden liet Amelie Angladeeen overzicht zien van het onderstaande proces. Het filmpje is erg technisch, maar als je daar doorheen kijkt kom je toch een eind:

· Metadata:Bij het uploaden van je track leest Soundcloud de metadata die erin staan. Dit wordt meegenomen voor het op de digitale markt brengen van jouw track.

· Genre: Als je favoriete genre niet naar voren komt in het explore-menu, is de kans groot dat je er toch niet naar luistert!

· Nieuwe Releases: Het Explore Menu selecteert alleen recente uploads; als je ervoor kiest om je track te promoten, zorg er dan voor dat je dit direct doet bij het uploaden. Vijf tot zeven dagen is hoogstwaarschijnlijk het limiet, wil je het nog te zien krijgen in het Explore menu.

· Interne SoundCloud acties: Plays, likes, reposts, comments, worden geteld door het DiscoRank-algoritme.

· Inbound Links: Het is belangrijk om je bewust te zijn van de URL-link van jouw profiel of track. Hoe hoger de ‘kwaliteit’ van je link is, hoe beter. Houdt dit in gedachte bij het uploaden en/of promoten van je track.

Charts

De Charts-functie benadrukt de nummers die die week veel aandacht krijgen op Soundcloud. Als je op zoek bent naar de hitlijsten voor een specifiek genre, kan je een aantal dingen doen.Om het eigen advies van soundcloud te citeren:

“If you are a creator and you’re keen to get your track trending, we recommend genuine interactions with your followers, and promotion of the track soon after you’ve uploaded it to increase your chances. It also helps to have the track tagged correctly with the genre you want it to appear in. The first tag should be the main genre, ideally taken from the list of genres shown in the charts.”

Related tracks & Discover

De Related tracks en Discover functies kunnen gebruikers vergelijkbare tracks vinden waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn op basis van hun interesses en eerdere interacties. Hier worden tracks geselecteerd met behulp van een algoritme dat aanbevelingen geeft uit een netwerk van interacties op het platform. Dit kunnen een paar verschillende acties zijn - b.v. een gebruiker die een track leuk vindt, een gebruiker die een andere gebruiker volgt, een track wordt gerepost door iemand in jouw netwerk enz.

Interactie is key

Bij beide bovengenoemde gebieden is het duidelijk dat interactie op het netwerk erg van belang is. Met betrokken raken bij je publiek en andere artiesten voeg je waarde toe aan het platform. Door dit te doen, vergroot je je kansen om in de hitlijsten te komen en onder de voorgestelde nummers te worden vermeld.

Maximaliseer jouw track potentie

Dus nu we een beetje inzicht hebben in hoe Soundcloud tracks rangschikt, laten we eens kijken naar enkele dingen die je kunt doen om dit algoritme in je voordeel te gebruiken.

Kwaliteit – dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar de kwaliteit van je muziek is een belangrijke bepalende factor voor hoe goed een nummer zichzelf presteert.

Track naam – het wordt aangeraden om aan het algemene formaat van “Artiestennaam - Tracktitel” te volgen.

Meta data – de juiste metadata maakt het makkelijker voor Soundcloud om de track te ‘begrijpen’ en te categoriseren.

Genre – zorg ervoor dat het genre van jouw tracks correct wordt gecategoriseerd. Als je probeert in de hitlijsten te komen, is taggen met het juiste genre essentieel. Het eerste genre waarmee je tagt, is vaak het belangrijkste, zorg er dus voor dat dit overeenkomt met een van de belangrijkste audio categorieën in de hitlijsten. Je kunt je tracks ook taggen met extra subgenres.

Tijdsafhankelijk – wat betreft de functie Discover, wordt dit gewogen naar meer recente nummers. Er is maar een klein venster om optimaal gebruik te maken van dit tijdslot. Zo kun je promotionele inspanningen maximaliseren door actie te ondernemen zodra de track online gaat.

Design – Een goed ontwerp kan helpen op te vallen en jouw tracks een professioneler imago te geven. Dit speelt geen directe rol in het algoritme, maar helpt wel voor interactie. En interactie is key.

Andere media – er wordt rekening gehouden met alle interacties die mensen met je tracks op Spotify uitvoeren - likes, reacties, plays en algemene interactie zijn allemaal factoren die je kunnen helpen om beter te scoren.

Externe factoren – dit is er één waarvan veel mensen zich minder snel bewust zijn, maar er wordt ook rekening gehouden met externe factoren bij het beslissen hoeveel blootstelling jouw track krijgt. Door links naar jouw track te krijgen via sites/blogs van ‘hoge kwaliteit’, evenals het aantal shares op sociale media, kan je jouw track een boost geven in Soundcloud.

Verdienmodel van Soundcloud

Zoals te lezen in het stuk over de geschiedenis van Soundcloud, heeft het platform altijd ontzettend moeten afhangen van particuliere investeerders. Ze hebben heel lang gekampt met geldproblemen, en om winstgevend te blijven hebben ze veel werknemers moeten ontslaan door de jaren heen. In 2014 kwamen ze met de eerste manieren om geld te verdienen met SoundCloud, die voor zowel artiesten als SoundCloud zelf interessant bleek. Het heeft SoundCloud enorm doen groeien. Van 2017 tot nu groeit de omzet van SoundCloud tot US$200 miljoen in 2019. Hoewel SoundCloud nog steeds verlies draait, is het hoopvol om te beseffen dat dit de hoogste omzet in de geschiedenis van SoundCloud bedraagt. In dit stuk worden de manieren die ze vandaag de dag gebruiken om geld te verdienen uiteengezet.

SoundCloud Pro, Pro Unlimited & On SoundCloud

SoundCloud biedt een aantal verschillende niveaus van services aan voor contentmakers om hun tracks/podcasts te distribueren. Het zijn veelal abonnementen die extra features geven met betrekking tot statistieken en uploadcapaciteit.

SoundCloud Pro ($7 per maand) is een abonnement waarmee je twee keer zoveel muziek kan uploaden dan met een gratis account. Daarnaast heb je toegang tot meer statistieken (plays per land) en kan je ervoor kiezen om een track bovenaan je profiel vast te zetten (Spotlight feature). Dan heb je SoundCloud Pro Unlimited ($15) waar geen limitaties zitten aan de uploadcapaciteit. Statistieken gaan verder naar plays per stad.

In 2014 introduceert Soundcloud ‘On SoundCloud’. Het is een ‘invite-only’ programma van SoundCloud, waarmee ‘premier-partners’ hun content kunnen commercialiseren d.m.v. advertenties. Hier kunnen artiesten en contentmakers dus zelf ook geld mee verdienen! Een interessante ontwikkeling onder leiding van CEO Kerry Trainor is dat dit eind 2018 is uitgebreid tot iedereen met een SoundCloud Pro of Pro Unlimited abonnement. Dit betekent dat nu honderdduizenden gebruikers geld kunnen verdienen met plays via SoundCloud. SoundCloud betaalt 55% van de omzet uit aan artiesten. Interessant is dat dit 5% meer is dan Spotify uitbetaalt. CEO Kerry Trainor zegt dat dit een van de belangrijkste redenen is dat SoundCloud een recordomzet draaide in 2019 van $200 miljoen.

SoundCloud Go en Go+

In 2016 introduceert SoundCloud SoundCloud Go. Het is een abonnement waarmee je zonder advertenties naar muziek kan luisteren, muziek kan downloaden en het maakt gelicentieerde muziek van grote labels beschikbaar om te luisteren. Op deze manier komt SoundCloud dus meer in de buurt van andere streamingservices zoals Spotify of Apple Music, maar blijft het zich onderscheiden aangezien het nog steeds muziek aanbiedt dat geüpload is door gebruikers. Inmiddels heet dit abonnement SoundCloud Go+ ($10 per maand), en is er een goedkopere variant bijgekomen. Deze heet SoundCloud Go. Deze verschilt van Go+ door geen gelicentieerde muziek beschikbaar te stellen. Deze abonnementen zijn dus vooral voor luisteraars interessant.

De invoering van deze abonnementen bleek een goede zet: in 2017 zette het bedrijf €90.7 miljoen om, tegenover €50.3 miljoen in 2016. Abonnementsomzet steeg met 89% en advertentieomzet steeg met 53%. Deze omzet zou alleen maar stijgen tot de laatste beschikbare cijfers.

Copyright vergoedingen

In sommige contracten met licentiehouders heeft SoundCloud een clausule die inhoudt dat er bij copyright schendingen een compensatie mag worden gevraagd. Dit is natuurlijk geen echte vorm van inkomen, maar het heeft SoundCloud financieel wel geholpen.

Conclusie

Al met al is het voor SoundCloud altijd heel moeilijk geweest om geld te verdienen en zijn ze nog steeds afhankelijk van particuliere investeerders. Deze afhankelijkheid proberen ze te verkleinen door abonnementen met verschillende gradaties in services aan te bieden. De laatste jaren zien de cijfers er goed uit door deze commercialisering. Het is interessant om te zien dat juist de vrije en non-commerciële omgeving die SoundCloud in het begin bood, niet werkte als winstgevende organisatie. Het idee dat SoundCloud speciaal was doordat een artiest makkelijk kon uploaden en een groter publiek kon bereiken zonder dat er grote labels waren die deze artiest ondersteunden, moest voor een klein deel toch worden ingeleverd om het bedrijf staande te houden. Inmiddels is geld namelijk wel een middel geworden waarmee je makkelijker groot kan worden op SoundCloud en staat er ook gelicentieerde muziek op, waarvoor je moet betalen. Kortom, SoundCloud is bezig met het vinden van een middenweg, waarmee ze hun unieke karakter behouden maar toch op de been kunnen blijven.

Rechtenschending en kritiek

Soundcloud groeide snel uit tot een gerespecteerde streaming-service bekend in alle, uithoeken van de wereld. Veel gebruikers gaven kritiek op het feit dat Soundcloud niet meer de focus legde op het helpen van kleine artiesten, maar zich oriënteerde op de grote mainstream. Waardoor de initiële normen en waarden van het platform verlaten werden. Als gevolg van dit probleem, lanceerde Soundcloud in 2013 een vernieuwde website, in een poging om de gebruiksvriendelijkheid voor iedereen te verhogen.

Op 24 januari van 2014 heeft de Turkse staat toegang tot de website van Soundcloud geblockt.

Een gebruiker genaamd ‘Haramzadeler’ had een aantal afgeluisterde telefoongesprekken op zijn kanaal geupload, waarin gesprekken tussen verschillende staatsmannen te horen waren. Er wordt gezegd dat uit de gesprekken illegale activiteiten te herleiden waren van de Turkse staat. Dit laat zien hoe makkelijk het is om misbruik te maken van het platform.

Op 3 juli 2014, meldde Torrentfreak dat Soundcloud ongelimiteerde verwijderrechten uitgaf aan bepaalde auteursrecht-houders. Dit gaf deze mensen de mogelijkheid om content van betaalde Soundcloud-abonnees, zonder pardon of verhaal, te verwijderen. Hier was uiteraard veel ophef over ontstaan. Soundcloud reageerde met dat gebruikers iedere ‘verwijdering’ konden bespreken en aanvechten, maar in praktijk bleek daar maar vrij weinig ruimte voor te zijn. Op deze manier, meldde Torrentfreak, plaatste Soundcloud de gebruikers ontzettend in het nadeel.

In de maand april van 2015, kondigde Soundcloud een samenwerking aan met de organisatie ‘Zefr’. Dit was een bedrijf wat hielp bij het controleren van content en het herkennen van nummers. Ze zorgde ervoor dat nummers van het platform afgehaald konden worden, of dat er bij de juiste nummers een advertentie tegenover werd gezet. Gebruikers vreesden dat er veel meer advertenties op Soundcloud zouden komen dat de auteursrechten heel erg streng gehandhaafd zouden worden. Te streng naar stemming van menig gebruiker uit die tijd.

Halverwege het jaar 2016, kondigde Soundcloud aan dat ‘groepen’ op Soundcloud, verwijderd zouden worden omdat dit volgens het bedrijf niet rendabel genoeg was. Veel artiesten schrokken ervan omdat dit hun enige manier was van muziek delen op Soundcloud.

Gedurende het bestaan van Soundcloud, heeft het platform ontzettend veel kritiek gekregen. Zo werd het anti-piraterij tool wat de organisatie gebruikte, vaak afgekraakt. Dit was omdat de tool heel vaak onnauwkeurig was en muziek verwijderde wat aan de richtlijnen van Soundcloud voldeed.

Ook werd er gesproken van dat Universal Music het recht had gekregen om gehele accounts te verwijderen en te monitoren. Het publiek vond dit onzin. Zei vonden dat dat soort rechten niet uitbesteden mochten worden aan organisaties van buitenaf.

vergelijking tussen Soundcloud en andere Streaming Services

Soundcloud is in vergelijking met huidige koplopers als Spotify en Itunes, de laatste tijd gekelderd in populariteit. Mede doordat het platform wilde concurreren als Streaming service in plaats van dat het bij het idee bleef om onbekende artiesten te helpen. deze service is vergeleken met andere streaming services wel heel toegankelijk. Iedereen kan gemakkelijk zijn/haar muziek op het platform gooien.

bronvermelding

Ernesto. (2014, 3 juli). Torrentfreak Article . Geraadpleegd op 19 april 2020, van https://torrentfreak.com/record-labels-can-remove-soundcoud-tracks-without-oversight-140703/

Wikipedia contributors. (2010, 18 mei). SoundCloud. Geraadpleegd op 19 april 2020, van https://en.wikipedia.org/wiki/SoundCloud

Gorton, D. (2016, 19 september). How SoundCloud Makes Money (SNE). Geraadpleegd op 17 april 2020, van https://www.investopedia.com/articles/company-insights/081916/how-soundcloud-makes-money-sne.asp

Solsman, J. E. (2018, 10 oktober). SoundCloud widens money-making program to more paying artists. Geraadpleegd op 18 april 2020, van https://www.cnet.com/news/soundcloud-widens-monetization-for-paying-artists-make-money-now/

https://www.musicbusinessworldwide.com/author/tim/. (2020, 17 januari). SoundCloud, with more than 200m tracks on its platform, saw 12-monthly revenue run-rate top $200m last year. Geraadpleegd op 17 april 2020, van https://www.musicbusinessworldwide.com/soundcloud-with-more-than-200m-tracks-on-its-platform-saw-annual-revenues-top-200m-last-year/

Wang, A. X. (2019, 29 januari). SoundCloud, Making $100 Million a Year, Is Back on Solid Ground. Geraadpleegd op 19 april 2020, van https://www.rollingstone.com/music/music-news/soundcloud-100-million-a-year-785911/

  Julien Genestoux. (2013, 27 mei). DiscoRank: optimizing discoverability on SoundCloud. Geraadpleegd op 19 april 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=AHUUppXcP_g
    Charts and how it works. (z.d.). Geraadpleegd op 18 april 2020, van https://help.soundcloud.com/hc/en-us/articles/115003567608-Charts-and-how-it-works++

Anglade, A. (2013, 25 april). DiscoRank: optimizing discoverability on SoundCloud. Geraadpleegd op 19 april 2020, van https://www.slideshare.net/utstikkar/discorank-optimizing-discoverability-on-soundcloud

Anglade, A. (2013, 25 april). DiscoRank: optimizing discoverability on SoundCloud. Geraadpleegd op 19 april 2020, van https://www.slideshare.net/utstikkar/discorank-optimizing-discoverability-on-soundcloud

301 Moved Permanently. (z.d.). Geraadpleegd op 17 april 2020, van https://www.reddit.com/r/soundcloud/comments/anup8s/how_does_the_algorithm_work/++
Shah, S. (2020, 28 februari). SoundCloud shows how its algorithms influence music streams. Geraadpleegd op 16 april 2020, van https://www.engadget.com/2017-11-20-soundcloud-algorithm-plays-stats.html
 TechCrunch is now a part of Verizon Media. (2017, 3 mei). Geraadpleegd op 14 april 2020, van https://techcrunch.com/2017/05/03/soundclouds-the-upload-uses-machine-learning-to-help-you-find-new-tracks/

Pierre, A. (2019, 27 februari). How Rap’s SoundCloud Generation Changed the Music Business Forever. Geraadpleegd op 15 april 2020, van https://pitchfork.com/levels/how-raps-soundcloud-generation-changed-the-music-business-forever/

King, A. (2019, 17 augustus). After Helping to Save SoundCloud In 2017, Chance the Rapper Hits 1 Billion Streams on the Platform. Geraadpleegd op 14 april 2020, van https://www.digitalmusicnews.com/2019/08/17/chance-the-rapper-soundcloud-billion/

Mac, R. (z.d.). Inside the storm at Souncloud. Geraadpleegd op 14 april 2020, van https://www.buzzfeednews.com/article/ryanmac/inside-the-storm-at-soundcloud+https:/successstory.com/companies/soundcloud++

Auteurs

  • Abe Iping
  • Bram Willemstijn
  • Tibor Mercks
  • Stefan Timans