Table of Contents

1980: Sequencers

CRM1B Eigen Vakgebied research Arjen De Vreede - Alain Kalender

Analoge/hardware Sequencers

Een sequencer is een apparaat of software programma (of een combinatie van beide), die andere instrumenten kan aansturen. (om ze zo geautomatiseerd te laten spelen, volgens de regels die de gebruiker instelt). Deze sequencer kan stand-alone zijn (om zo andere apparatuur aan te sturen (bijv. Moog 960), of geïmplementeerd zijn in een apparaat die overigens ook ingebouwde klankbronnen heeft (bijv. Roland TR909). MOOG 960 Sequencer ^ Roland TR909 Drumcomputer ^

Data type/aansturing / voorbeelden

Er zijn verschillende manieren ontstaan om andere apparatuur aan te sturen of om de sequencer zelf aan te sturen met een weer ander apparaat.

In het begin werd dit meestal gedaan met voltage. Zo kon je spanning sturen tussen -12v en +12v (ook wel 5v/8v), hierdoor had je een extreem hoge resolutie om andere apparaten zeer precies te kunnen bedienen. (Dit werd veelal in modulaire synthese gebruikt) Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de Moog 960, KORG SQ10 of de Buchla 146. Overigens zijn dit ook de fabrikanten die de meeste invloed hadden tijdens het ontstaan en de doorbraak van analoge synthesizers.

Rond 1983 werd MIDI ontwikkeld door o.a. Sequential Circuits en Yamaha. De eerste synthesizer die hier gebruik van maakte was de Prophet 600. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds de standaard van samenkoppelen van synthesizers, maar ook effecten of andere apparatuur kan hier zijn voordeel mee doen om zo goed mogelijk te integreren met andere apparatuur. In deze connectie kan data maar een kant op (in het geval met het gebruik van een MIDI/DIN kabel). Je hebt dus een MIDI IN poort en MIDI UIT poort op de sequencer, en op de synth die je wilt besturen. In de meeste gevallen zit er ook een MIDI THRU poort op, dit is zodat je data die binnenkomt in de MIDI IN poort, weer door kan sturen naar een andere synth/drumcomputer.

Later kwam er ook nog Bluetooth om de hoek kijken, zo kan je draadloos apparaten besturen (wat via het MIDI protocol werkt)

Input manieren

(laten we deze in 3 verschillende groepen; standalone, ingebouwd, en intuïtief/slim) Natuurlijk kan er altijd een combinatie zijn van deze 3, gezien alles in de muziekwereld op toch wel weer een manier met elkaar kan communiceren

Voorbeelden:

Standalone (eurorack)

Bij bijvoorbeeld een Moog 960 heb je 8 stappen, dus kan je 8 verschillende noten achter elkaar programmeren (met wat trucjes kan je dit uitbreiden). Dit doe je door aan een van de draaiknoppen te draaien om zo de juiste noot (frequentie) de kiezen naar smaak. Dit apparaat heeft een clock nodig (een constante puls die de snelheid aangeeft), bij elke ontvangen puls, speelt hij de volgende noot in de sequence Deze heeft dus geen ingebouwde klankbron, maar gebruik je om een ander(e) apparaat/module aan te sturen.

Ingebouwd

Op bijvoorbeeld de Roland TR909 (drumcomputer) zat alleen een step sequencer, hier zitten toetsen op (16 horizontaal naast elkaar) waarmee je kan navigeren tussen de verschillende geluiden… vervolgens kies je een geluid die je wilt in programmeren. Dan zijn de toetsen als het waren een soort teller, en kan je kiezen op welke tel je een geluid wil horen door een van de toetsen in te drukken. Dit is natuurlijk redelijk statisch in geluid (steeds dezelfde afstand tussen de stapjes), daardoor klinkt het al snel als een computer (waar absoluut niks mis mee is!). Maar het geeft wel wat van de beperkingen aan van dit soort sequencer. Hiervoor bestaat er ook een “swing” knop, die de tijd tussen deze stappen varieert om het wat menselijker te maken.

Intuïtief/slimme sequencers

In de jaren zijn er steeds meer functies en manieren bijgekomen om muziek te maken en apparatuur te bedienen. Een fabrikant die toch wel de homerun heeft gescoord qua sequencers, dat is Elektron. Meestal hebben hun een combinatie van een synthesizer/drumcomputer waar een sequencer inzit die tegelijkertijd zowel de interne klankbron kan bedienen als nog een andere aangesloten klankbron. Hierop kan je live inspelen, en word precies opgenomen (en later weer teruggespeeld) op de manier zoals jij het inspeelt en niet gequantized (op tijd met stapjes gezet). (Dit kan je overigens wel instellen) Hiernaast kan je naast het bedienen van het keyboard van andere synths, ook parameters van externe synths bedienen… per stapje! Zo kan je dus erg organische sequences maken. Ook heb je trig conditions, zo kan je per stapje een kans aangeven dat de noot (of parameter) wel of niet gespeeld word. Om zo een nog interessantere sequence te creëren.

(Maar ook Cirklon en Squarp hebben een grote feature set in hun sequencers, en daar komen er steeds meer bij)

Auteur: Alain Kalender

Auteurs

  • Alain Kalender