https://drive.google.com/file/d/1wbzDcje7aQpKJF-NryIsHs_n-ZCBZsSj/view?usp=sharing

MIDI

M(usical) I(nstrument) D(igital) I(nterface)

M​usical I​nstrument D​igital I​nterface, ook wel bekend voor zijn afkorting MIDI​, is in het kort een interface voor (digitale) muziek instrumenten om via een protocol met elkaar te kunnen communiceren​. Dit protocol is ergens in de jaren 1982​ en 1983​ ontwikkeld om meerdere synthesizers te kunnen besturen met een enkel keyboard.​ Door zijn brede inzetbaarheid in de muziekindustrie is MIDI uitgegroeid tot een van de bekendste protocollen, ​niet alleen in de live performances, maar ook in de studio als potentiële vervanging voor de instrumentalisten.

Het protocol is in 1982 tot 1983 ontwikkeld door een grote groep programmeurs onder opdracht van de grootste toonaangevende synthesizer fabrikanten uit Japan en Amerika: Roland en Sequential Circuits.

Dit protocol hebben zij ontwikkelt om meerdere synthesizers te kunnen besturen via een enkel klavier, waardoor de capriolen die in de periode voorafgaand aan het protocol niet herhaald hoefden te worden en Muzikanten wereldwijd met een enkel klavier hun hele kast met (nu) Modules konden besturen.

Voordat Midi gestandaardiseerd was bestonden er al verschillende middelen die hetzelfde probeerden te bereiken, maar vele fabrikanten gebruikten allemaal hun eigen aansluitingen, waardoor vele keyboards/Synthesizers niet compatibel waren met elkaar, wat zorgde voor de nodige planning en extra keyboards om verschillende modules aan te sturen. Wat het basisprincipe van deze protocollen precies tegenwerkt.

Met dit idee in het achterhoofd zijn Roland en Sequential Circuits aan de slag gegaan om deze universele aansluiting te realiseren.

One day I was going past a music store in Camden Town and there was a crowd inside so I went in and there was a kind of hush whilst someone was explaining that this Sequential Circuits Prophet 600 had MIDI! Once I grasped what they were talking about I felt quite faint, my head spinning with the possibilities. I've never been the same since and neither has the rest of the world.
-Unknown Midi-Enthousiast

Als snel na de ontwikkeling in 1982, kwam eind 1982 de eerste synthesizer op de markt met deze revolutionaire manier van aansluiten: de befaamde Sequential Circuits Prophet 600.

Mede companion Roland volgde enkele weken later met hun eigen JP 6. Ook Yamaha stapte als derde in de ‘’Midi-trein’’ met de meest verkochte synthesizer ooit de DX7 waarmee in een klap elk product in deze categorie alleen mee kon concurreren als ze voldeden aan deze ‘’nieuwe standaard’’.


Maar wat hebben deze wetenschappers precies gecreëerd? Hoe heeft deze combinatie met 1e en 0e de hele muziekindustrie compleet veranderd? Waarom kunnen we nu, 30 jaar later, niet meer zonder dit Protocol?

Co-creator van het MIDI-protocol Dave Smith legt ons uit dat het succes van hun werk grotendeels te danken is aan het feit dat ze nooit hebben gewerkt voor het geld, maar om een nieuwe en easy-to-use standaard te hebben waarmee de problemen verholpen zouden zijn.

Midi is eigenlijk dus niets meer dan data. Midi-data bevat een lijst die elektronische apparaten, muziek instrumenten (en nu dus ook vaker computers geluidskaarten, mobiele telefoons etc) vertellen hoe ze een bepaald geluid moeten genereren.

Welke toon? Hoe hard? En wanneer?

Hieronder volgen enkele voorbeelden van Midi CC-data:

  • Note on: geeft aan dat er een noot op een instrument is ingedrukt en hoe hard (velocity)
  • Note off: geeft aan dat de noot is los gelaten of dat deze klaar is met spelen
  • Polyphonic Key Pressure: Meet hoe hard een noot is aangeslagen. Op sommige keyboard triggered dit een effect zoals vibrato. (aftertouch)
  • Control Change: Geeft aan dat een controller(pedaal, fader etc) is ingedrukt of gedraaid. Het besturings wijzigingsbericht bevat het nummer dat aan de controller is toegewezen en de waarde van de wijziging (0-127).
  • Pitch Wheel Change: geeft aan dat de toonhoogte van de noot is veranderd met het pitch wheel van het keyboard.
  • Bank change: De meeste apparaten hebben wel meer dan 128 klanken aanboord. Dit bereik kan worden vergroot door middel van banken. Een bank is een verzameling van maximaal 128 verschillende klanken. MIDI heeft ruimte voor 16.384 banken. Met behulp van Control Change met controller nummer 0 ( MSB – most significant byte) en 32 ( LSB – least significant byte) kan een bank worden gekozen. De tweede parameter bepaalt dan om welke bank het gaat. Het apparaat, dat de bank change ontvangt, wacht nu op een Program Change. Zodra ook die is verstuurd, schakelt het ontvangende apparaat over naar de gevraagde klank, in de gevraagde bank.

Een Midi-verbinding wordt ook gebruikt om de midi-apparaten te synchroniseren. Dit voorkomt dat twee of meer sequencers en/of andere tempo afhankelijke apparaten uit de maat gaan lopen.

Niet alleen het gemak in live performances zorgden voor een shift in de muziekindustrie maar het concept midi is ook een van de aanstichters geweest voor de alom bekende Home Studio.

Doordat je meerdere instrumenten vanuit je computer makkelijk en muzikaal kon bedienen hoefden muzikanten minder apparaten fysiek in bezit te hebben. Midi introduceerde nog veel meer mogelijkheden op live gebied. zo kon je met 1 of 2 personen al een live performance neerzetten die klonk als of het door meer mensen was ingespeeld. Hierdoor waren externe muzikanten minder vaak nodig en soms helemaal niet.

midi_7.jpgmidi_8.jpg
Complexe producties konden al gemaakt worden met een synthesizer en een sequencer. De studio zoals wij die boven op zolder hebben was officieel geboren.

“It is not just a dedicated instrument, it becomes something different for every different thing I do”
~Unknown
“You can now pretty much do anything you can imagine, so the problem is trying to imagine something”
~Unknown

MIDI hielp ook met thuisopnames maken. Door preproductie in een thuisomgeving uit te voeren, kan een artiest de opnamekosten verlagen door in een opnamestudio aan te komen met een nummer dat al gedeeltelijk is voltooid en uitgewerkt.

Conclusie:

Kort samengevat heeft het protocol wat in eerste instantie gebruikt zou worden om synths makkelijker live te syncen gezorgd voor een complete shift in de muziekindustrie. Men kon thuis complexe partituren uitschrijven zonder een benodigde kennis aan noten, en gelijk auditief feedback ontvangen van zijn workstation.

Softsynths(Virtual Studio Technology) konden met midi ook beter hun intrede maken waardoor producers op een budget toch hun favoriete toon konden najagen en hem muzikaal inspelen met hun goedkope midi-keyboards.

Stevie wonder hoefde niet meer door een hulpje naar zijn desbetreffende synth geholpen te worden, en de roadie van Emerson Lake & Palmer kan op zijn oude dag nog steeds zelfstandig de trap op lopen!

Kortom: Een uitvinding met alleen maar winnaars!

Educatieve video’s

1987 - Apple MIDI Interface - First Half

De mevrouw in dit filmpje geeft een duidelijke (en oude) uitleg over MIDI en hoe het werkt, daarnaast vertelt ze over de Apple MIDI-Box en hoe deze werkt. De video geeft duidelijke uitleg over hoe het MIDI-protocol werkt en wat de opties zijn.

The Open Door: Macintosh, Midi, and Music (1988)

In deze video zijn een aantal muzikanten betaald om de nieuwste Macintosh te promoten om haar MIDI-capabiliteiten. Behalve dat ze heel blij en positief doen over de producten van Apple, geven ze stuk voor stuk een duidelijk beeld van wat midi kan en waar het handig voor is. De video is om de Macintosh aan te prijzen, maar in het algemeen is het een leerzame video over alle functies en mogelijkheden van MIDI en de deuren die het heeft geopend in de muziek en vooral het technologische aspect in de revolutie van de muziek.

80s MIDI synthesizer setup explained - tutorial/workflow 2017

De maker van deze video heeft een impressive setup en legt uit hoe deze werkt, hij laat zien hoe zijn synths verbinding met elkaar en andere randapparatuur hebben. Op deze manier is het mogelijk om alle synths via een masterkeyboard te bespelen en is alles gesynced.

Auteurs

  • Lethamian Mijnals
  • Erik van der Vliet
  • Wes Broersen