1965: Buchla 100

buchla100.jpg

Geschiedenis

Nadat Don Buchla in 1960 zijn natuurkunde studie aan de University of California af had gemaakt, begon hij vrij snel aan zijn eerste grote instrument: de Buchla series 100 modulaire synthesizer. Eigenlijk had Buchla niet de insteek om muziekinstrumenten te bouwen: hij werkte met NASA om apen de ruimte in te krijgen en werkte aan computers om kosmische stralen tegen te houden. Het maken van de Buchla 100 synthesizer deed hij in opdracht van Morton Subotnick en Ramon Sender vanuit de San Francisco Tape Music Center, met een som geld vanuit de Rockefeller foundation. Subotnick en Sender gaven Buchla adviezen bij het ontwerpen van het instrument. Het was een van de eerste synthesizers, en werd ongeveer tegelijk ontworpen met de eerste synthesizer van Robert Moog. Het grote verschil was echter de user interface van de Buchla synthesizer: de buchla was gemaakt als een intuïtieve experimenteer machine met touchpads en sequencers. Dit was ook zeker de bedoeling van Subotnick en Sender: “I didn’t want a keyboard,” zei Subotnick. “I didn’t want to reproduce the old way to make music, which was pitch-based orientation. I wanted it to be gesturally-based.”

Artiesten

De allereerste opname met de Buchla 100 series was het album “Silver Apples of The Moon” van Morton Subotnick. Een speelse avantgarde plaat, en bijna een étude in de Buchla 100. Ook zijn album The Wild Bull werd volledig gemaakt met deze synthesizer. Silver Apples of the Moon kwam uit in 1967 op Nonesuch Records. Subotnick was de eerste componist die door een platenmaatschappij werd gevraagd om een elektronische compositie op plaat te zetten, en daarmee is de plaat een mijlpaal op het gebied van elektronische muziek. Hoewel de plaat Switched-On Bach van Wendy Carlos (Muziekstukken van J. S. Bach op een Moog gespeeld) die later dat jaar uitkwam een stuk populairder werd, stond Silver Apples of the Moon als een boegbeeld voor de mogelijkheden van een nieuwe manier van muziek maken. Waar het werk van Carlos ging om het namaken van bestaande instrumenten, lag de focus voor Subotnick op het maken van nieuwe geluiden. De Buchla 100 was perfect hiervoor.

four_col_subotnick_bleecker_st_c1969.jpg

Iemand die ook bekend is geworden door de Buchla is Suzanne Ciani. In 1970 heeft Suzanne Ciani heeft haar diploma in Muziekcompositie behaald aan de Universiteit van California, Berkeley. In haar tijd als student heeft ze Don Buchla leren kennen en raakte geïnteresseerd en beïnvloed door zijn werk. Ze studeerde onder andere ‘Computer Generated Music’ samen met John Chowning en Max Mathews aan de Universiteit van Stanford’s Artificial Intelligence labs in de begin jaren ‘70.

In 1974 startte ze haar eigen bedrijf, Ciani/Musica, en samen met een Buchla 100 componeerde ze muziekstukken voor televisie. Ze heeft onder andere muziek gemaakt voor reclames van Coca-Cola, Merrill Lynch, AT&T en General Electric. Haar vaardigheden op het gebied van sound design maakte haar gewild in deze kringen. Haar reproductie van het openen en schenken van een Coca-Cola flesje is een goed voorbeeld hiervan. untitled-article-1498479242.jpg

Specificaties

  • Type: Analoog
  • Monofoon
  • Synthese: Additief, Frequentie Modulatie, Subtractief
  • Oscillatoren/golfvormen: Sinus, blokgolf, witte ruis
  • Modulatie: Envelope, Keyboard, Knob, LFO, Oscillator, Ring Modulatie
  • Envelope parameters: Attack, Decay
  • Filter types: Low Pass
  • Filter Modulatie: Envelope, Keyboard, Knob, LFO, Oscillator, Sequencer
  • LFO Parameters: Sample & Hold, Saw Up, blokgolf, driehoekgolf
  • Stemming: atonaal, standaard
  • Sequencer: 10 en 16 step sequencers
  • Keyboard: aanrakingsgevoelige plaat
  • Connecties: Audio Output Connections: 1/4“ Phone Jack, 1/8” Phone Jack, Mono Out, Stereo Main
  • CV Ports: CV IN, CV OUT, Gate In, Gate Out, Trigger In, Trigger Out, 1V Octave

Beschikbare modules

  • 101 Wooden case for 25 modules, dimensions are 24“ wide x 24” deep x 31“ high.
  • 106 - Two 3-channel mixers with both separate and common outputs and level controls
  • 107 Two voltage-controlled 5-channel mixers
  • 110 Dual Voltage-controlled Gates
  • 111 Dual Ring Modulator
  • 112 12 touch-controlled voltage sources (capacitive keyboard)
  • 113 20 touch-controlled voltage sources (capacitive keyboard) consisting of four circles, each of which is divided into five segments (1 central and 4 peripheral)
  • 114 10 touch-controlled voltage sources (capacitive keyboard)
  • 115 Power supply
  • 120 Distributor - a cross mixer with four inputs and five outputs.
  • 123 Sequential Voltage Source (8-step sequencer)
  • 124 Patchboard - 24 miniature audio jacks
  • 130 Dual Envelope Generator
  • 132 Waveform synthesizer
  • 140 Timing pulse generators
  • 144 Dual Square-wave Generator
  • 146 Sequential Voltage Source (sequencer, 16 step X 3 layer)
  • 148 Harmonic Generator
  • 150 Frequency Counter
  • 156 Dual Control Voltage Counter to mix, compress and invert control voltages
  • 158 Dual Sine / Sawtooth Oscillators (VCOs)
  • 160 White Noise Generator
  • 165 Dual Random Voltage Source
  • 170 Dual Microphone Amplifier

Geluidsvoorbeeld

Auteurs

  • Wessel van der Spek
  • Lieuwe Philipse
  • Jasper Boogaard
  • Roel van der Meulen