1957: Plate Reverb

plaatreverb.jpg

Waarom wil je Reverb

Door de jaren heen zijn er vele soorten reverb (galm) ontworpen. Waarom artiesten dit willen verschilt vaak per artiest en zijn/haar artistieke keuzes. Wat vast staat is dat reverb galm creëert en dus een ruimte weergeeft. Een grote kerk heeft een andere galm dan een kleine drumkamer. Galm is dus al standaard aanwezig in een ruimte, maar is dus overal anders. Maar je kunt het dus ook toevoegen door middel van bijvoorbeeld plate reverb (plaatgalm) waar dit stuk over gaat.

De geschiedenis van “Plate Reverb”.

Plate Reverb (plaatgalm) was een van de eerste beïnvloedbare vormen van galm en werd daarom in de begin jaren van muziekproductie veelvuldig gebruikt. In de jaren ervoor bestond ook al spring reverb, en natuurlijk ook galm in de natuurlijke ruimte (zoals kerken, concertzalen etc.). De eerste plaatgalm werd gemaakt in 1957 door een Duits bedrijf genaamd EMT. De eerste plaatgalm kreeg daarom ook de naam EMT 140. Het was een erg groot ding en woog meer dan een kwart van een ton. Deze eerste platen waren er groot en heel erg duur, maar als producent was je nog steeds goedkoper uit dan een hele galm kamer te laten bouwen. Plaatgalm is ook te horen op vele nummers in de 60’s en 70’s. Ondanks dat het vervoeren van de plaat niet heel handig was had plaatgalm betere kwaliteiten dan spring reverb dat voor plaatgalm kwam. Maar ook plaatgalm had een aantal nadelen. Natuurlijk dus de mobiliteit van het ding maar ook het geluid wat het creëerde. Op zoek naar een goede natuurlijke galm gaf plaatgalm een beetje een metaalachtig geluid, wat niet heel erg natuurlijk klonk. Desalniettemin mixte het erg goed weg met vele instrumenten maar ook met vocalen. Het was ook een erg gewenst geluid om te mixen met drums.

De werking

Een grote metalen plaat wordt opgehangen met trekveren in een behuizing. Een speaker wordt in het midden van deze plaat geplaatst. De plaat fungeert nu als het bewegende deel van de speaker, wat normaal de kegel is met de magneet. Bijna op gelijke afstand van de speaker zijn twee elementen, vergelijkbaar met de pickups op een gitaar. Het signaal wordt in de speaker gevoerd, die vervolgens fysieke trillingen reproduceert. de speaker vibreert de metaalplaat in een 360 graden patroon waardoor dwarsgolven over het oppervlak worden gecreëerd. Daardoor komen trillingen, De energie die door deze trillingen wordt gecreëerd in de loop van de tijd verdwijnen. Het netto resultaat hiervan is een complexe weergave van het oorspronkelijke geluid dat vergaat. Voor de oren is dit redelijk vergelijkbaar met hoe geluid in een kamer werkt! Zo krijg je dus reverb. 
Hoe verander je nou de reverb tijd?
Naast de plaat zit een demper die net zo groot als de plaat is. Hoe dichter bij je die demper bij de plaat houdt hoe korter de reverb tijd. Hoe verderweg hoe langer dus.

Bekende Plate Reverb.

Bijna alle artiesten in de jaren 60 en 70 maakte hier gebruik van. Maar een van de bekendste is toch wel de plate reverb van de Abbey Road Studios. Veel artiesten hebben hier hun plaat opgenomen om gebruik te kunnen maken hiervan. Hij is zelfs zo gewild dat er inmiddels een VST plug-in van gemaakt is.

Auteurs

  • Jurrian Marx
  • Sam Walvisch
  • Timo Vermeer