1988: Reese Bass

Waar komt de Reese Bass Vandaan?

De eerste keer dat de reese bas zich in een populair nummer liet horen was in 1988. Technopionier Kevin Saunderson maakte het futuristische nummer ‘Just Want Another Chance’ onder zijn naam Reese. De reese werd gemaakt op een Casio CZ-50000 met subtractive synthese. De sound is te herkennen aan de door dreunende lage bas geluiden die zeker midden op de nacht tot mensen hun smaakt vielen.

Vanaf dat moment werd de sound langzaam maar zeker meer overgenomen in Techno maar ook house en in de ontwikkeling naar Warehouse rave muziek waar het steeds populairder werd. In deze tijd was het alleen nog niet bekent als de reese bas. Nu waren het gewoon muziek producers die deze sound aan het ontdekken waren. Hierdoor kreeg house en techno steeds een duisterder randje.

Pas vanaf 1994 werd de Reese bas erkent als een toon aangevende sound die veel producers wilde na maken of sampelen. Het werd pas echt bekend toen de originele bas van Kevin Saunderson werd gesampled in een mega bekende jungle anthem ‘Terrorist’ van Renegade & Ray Keith. Andere toon aangevende artiesten die de reese bas bekender maakte waren het duo Bizzy B en Pugwash en Alex Reece met het nummer Pulp Fiction. Niet te verwarren had Alex Reece Toevallig de naam Reece dit had niks te maken met de originele Reese van Kevin Sauderson.

In de underground clubs in Engeland werd de sound van de bas steeds populairder en werd er steeds meer gebruik gemaakt in de stijlen Jungle, Hardcore Rave en Speed Garage. Naar mate Jungle evolueerde naar Drum & Bass werd de sound steeds complexer en werd het vervormd met steeds meer effecten zoals distortion en filters. Goede voorbeelden hiervan is ‘Reece van Optical & Fierce, ‘Wormhole van Ed Rush & Optical’ en ‘The Nine van Bad Company’. Tegenwoordig is de Reese bas in allerlei soorten muziek terug te vinden, van Pop, Dubstep, Trap, Techno, Neurofunk tot Breakcore.

Wat is de Reese Bass nou eigenlijk?

De simpelste vorm van de reese bas word gemaakt met subtractieve synthese. Het zijn twee gedetunede zaagtand vormen die je met een hoge sustain kan aanhouden. Hierna kan je met filtering en distortion vele verschillende resonanten klanken vormen. Ook belangrijk als techniek voor de reese bas is her sampelen van de bas en steeds meer lagen van filters en distortion toebrengen.

Voorbeelden

Auteurs

  • Jonathan Couet