startSectionEdit: $data "plugin_wrap_start" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_end" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_start" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_end" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_start" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_end" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_start" is NOT an array! One of your plugins needs an update.
startSectionEdit: $data "plugin_wrap_end" is NOT an array! One of your plugins needs an update.

Table of Contents

1996: SuperCollider

Afbeelding van je apparaat

SuperCollider is een, door James McCartney ontwikkelde, gratis open source programmeertaal / omgeving die voor het eerst verscheen in 1996. SC is verkrijgbaar voor Linux, Mac OS x en Windows. SuperCollider wordt voornamelijk gebruikt voor projecten in het auditieve domein (denk aan real time synthese, algoritmische compositie, experimenten met akoestiek, e.d.), maar kan ook benut worden voor o.a. haar functionaliteit op visueel gebied.

SuperCollider is ontwikkeld met C, C++ en Objective-C. Om te werken binnen SC gebruik je de sclang taal. Deze taal is volgens ontwikkelaars “vergelijkbaar met Smalltalk of Ruby met een syntax die vergelijkbaar is met C of JavaScript”. SuperCollider is verdeeld in twee blokken, de server (ook wel scsynth genoemd) en de client (sclang). Er wordt d.m.v. Open Sound Control gecommuniceerd tussen de server en de client, zoals onder is weergegeven:

Afbeelding van je apparaat

Doordat SC gebruik maakt van Open Sound Control is het makkelijk om andere systemen die met OSC werken (als Pure Data, Max/MSP, etc.) te laten communiceren met SuperCollider.

SuperCollider wordt veelal gebruikt als platform voor live coding, dit komt doordat SC relatief efficiënt werkt en de code aangepast kan worden zonder dat de audio output hierdoor wordt gehinderd. Er zijn third party clients die gebruik maken van de SC server, met als voornamelijk doel live coding zo efficiënt mogelijk te maken. Voorbeelden hiervan zijn Tidalcycles en Sonic Pi.

Op internet is er een actieve gemeenschap rond SuperCollider waar gebruikers hun creaties delen, waaronder ook zelf ontwikkelde Unit Generators. Een UGen is een berekening aan de hand van signalen. UGens worden gebruikt om signalen te genereren of te bewerken. Dit kan met audiosignalen, maar ook met control signalen. De gedeelde UGens kunnen door andere gebruikers weer in hun eigen projecten verwerkt worden, waardoor SuperCollider eigenlijk in constante staat van evolutie is.

Er zijn in het verleden meerdere bijeenkomsten van SC ontwikkelaars en gebruikers geweest (waaronder in Nederland, in 2007). Bij deze bijeenkomsten werden meerdere projecten gepresenteerd, lezingen gehouden en was er ruimte voor directe interactie tussen gebruikers en ontwikkelaars.

Door de jaren heen is door meerdere artiesten SuperCollider ge- adopteerd als creatieve tool voor hun werk. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: Super Collider - “Head on”, een album uit 1996, toen SuperCollider net drie jaar oud was. Dit is een experimenteel Techno album dat geboren is uit een samenwerking tussen Christian Vogel en Jamie Lidel. Veel van dit album zou gemaakt zijn met de hulp van SuperCollider.

Frederik Olofsson heeft een installatie gemaakt voor kinderen, genaamd “Do-be-dj”, uit 2000. Deze installatie reageert muzikaal op bewegingen die de gebruiker maakt met de hulp van SuperCollider. Bekijk hier

Eilbacher / Schofield Duo - “Modern Food” is een album dat bestaat uit field recordings en opnames van drum machines, allemaal bewerkt met SuperCollider. Luister hier

Voorbeeldcode:

* Sinustoontjes Afbeelding van je apparaat * Reverb Afbeelding van je apparaat

Bronnen:

Auteur

Mick Broer