Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
timeline:1994_internetforums [2019/04/15 22:06] Bram Harm en Thijmen [Open Source] |
timeline:1994_internetforums [2022/10/26 15:55] (current) |
||
---|---|---|---|
Line 31: | Line 31: | ||
Desondanks heeft het een grote rol gespeeld in de opzet van een hoop bekende Open Source software, en waarschijnlijk ook in een hoop gepatenteerde software. Omdat Open Source een algemeen goed is, kan iedereen het gebruiken voor wat zijzelf willen. | Desondanks heeft het een grote rol gespeeld in de opzet van een hoop bekende Open Source software, en waarschijnlijk ook in een hoop gepatenteerde software. Omdat Open Source een algemeen goed is, kan iedereen het gebruiken voor wat zijzelf willen. | ||
- | ====Voorbeelden van Open Source Projecten==== | + | ====Voorbeelden van Open Source projecten==== |
- | **Audacity** | + | **Audacity** is een digitale audio editor uitgekomen op 28 mei 2000, beschikbaar voor Windows, OSC en Linux. Omdat het een resultaat is van een Open Source project, is het erg populair binnen de educatieve afdeling. Het is niet heel ingewikkeld om mee om te gaan, en goed om mee te experimenteren zonder dat je gelijk aan een dure betaalde versie van een dergelijke software vastzit. |
- | Audacity is een digitale audio editor uitgekomen op 28 mei 2000, beschikbaar voor Windows, OSC en Linux. Omdat het een resultaat is van een Open Source project, is het erg populair binnen de educatieve afdeling. Het is niet heel ingewikkeld om mee om te gaan, en goed om mee te experimenteren zonder dat je gelijk aan een dure betaalde versie van een dergelijke software vastzit. | + | |
Audacity heeft wel zo zijn nadelen, bijvoorbeeld dat het alleen audio verwerkt in 32- of 64-bit floating point, en geen real-time effects kan toepassen tijdens recording. | Audacity heeft wel zo zijn nadelen, bijvoorbeeld dat het alleen audio verwerkt in 32- of 64-bit floating point, en geen real-time effects kan toepassen tijdens recording. | ||
- | **Puredata** | + | **Puredata** is een visuele programmeertaal (vergelijkbaar met Max/MSP), beschikbaar voor Windows, OSX, Linux, iOS en Android. Het is overigens door dezelfde persoon gemaakt als Max: Miller Smith Puckette. |
- | Puredata is een visuele programmeertaal (vergelijkbaar met Max/MSP), beschikbaar voor Windows, OSX, Linux, iOS en Android. Het is overigens door dezelfde persoon gemaakt als Max: Miller Smith Puckette. | + | |
Één van de belangrijkste innovaties ten opzichte van zijn voorgangers was de meer ‘visuele’ weergave van data binnen in Puredata. Het doel hierachter was om ervoor te zorgen dat programmeurs gemakkelijker en duidelijker muzikale data konden weergeven. | Één van de belangrijkste innovaties ten opzichte van zijn voorgangers was de meer ‘visuele’ weergave van data binnen in Puredata. Het doel hierachter was om ervoor te zorgen dat programmeurs gemakkelijker en duidelijker muzikale data konden weergeven. | ||
Het nadeel van Puredata was dat het lastig is om grote paralelle processen te maken, omdat er geen ‘constructor function’ in zit. Deze functie zorgt er namelijk voor dat je een eerder gemaakt object weer terug kunt aanroepen: “maak nog een _” was dus niet mogelijk. Wilde je dit wel, dan moest je een kopie van het object aanmaken, wat niet heel praktisch is. | Het nadeel van Puredata was dat het lastig is om grote paralelle processen te maken, omdat er geen ‘constructor function’ in zit. Deze functie zorgt er namelijk voor dat je een eerder gemaakt object weer terug kunt aanroepen: “maak nog een _” was dus niet mogelijk. Wilde je dit wel, dan moest je een kopie van het object aanmaken, wat niet heel praktisch is. |