Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
timeline:1963_mellotron2 [2018/03/08 23:48] Pieter van Vleuten created |
timeline:1963_mellotron2 [2022/10/26 15:55] (current) |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | DE MELLOTRON | + | ====== 1963: De Mellotron versie 2 ====== |
- | (versie 2 door Yannick, Fabian en Pieter) | + | ===== Geschiedenis ===== |
- | + | ||
- | ** Mellotron – Geschiedenis** | + | |
De Mellotron is een elektronisch toetsinstrument en bouwt voort op de technologie uit een reeks muziekinstrumenten die zijn uitgevonden door de Amerikaan Harry Chamberlin. (ofwel de Chamberlin's). Het eerste instrument uit deze reeks dat het waard is te bespreken als invloed hebbende op het ontstaan van de Mellotron is de Rhytmate (Model 100). | De Mellotron is een elektronisch toetsinstrument en bouwt voort op de technologie uit een reeks muziekinstrumenten die zijn uitgevonden door de Amerikaan Harry Chamberlin. (ofwel de Chamberlin's). Het eerste instrument uit deze reeks dat het waard is te bespreken als invloed hebbende op het ontstaan van de Mellotron is de Rhytmate (Model 100). | ||
Line 16: | Line 14: | ||
+ | {{ :timeline:mellotron_afbeelding_1.png?400 |}} | ||
Line 29: | Line 27: | ||
De Mk. 2 was, net als zijn voorganger een log apparaat, nog een stukje groter en zwaarder dan de Mk.1. De mk1 was al erg zwaar, en kon lastig vervoerd worden. Ook konden de eerste mellotrons erg slecht tegen schokken. (al helemaal tijdens het spelen, dit hoefde je gewoonweg niet te proberen). De Mk2 was vooral een uitbreiding op wat al in de Mk1 zat, plus een geheel nieuwe sample library en heel wat nieuwe knoppen om bijvoorbeeld sample sets te kiezen. Het was een apparaat wat vooral was gemaakt zodat iemand met minimale muzikale vaardigheden 'als een orkest kon klinken', en dus alle benodigde instrumenten/geluiden hiervoor onder een klavier en een paar draaiknoppen had. Zo is de Mellotron ook wel als voorganger van het moderne keyboard te zien. | De Mk. 2 was, net als zijn voorganger een log apparaat, nog een stukje groter en zwaarder dan de Mk.1. De mk1 was al erg zwaar, en kon lastig vervoerd worden. Ook konden de eerste mellotrons erg slecht tegen schokken. (al helemaal tijdens het spelen, dit hoefde je gewoonweg niet te proberen). De Mk2 was vooral een uitbreiding op wat al in de Mk1 zat, plus een geheel nieuwe sample library en heel wat nieuwe knoppen om bijvoorbeeld sample sets te kiezen. Het was een apparaat wat vooral was gemaakt zodat iemand met minimale muzikale vaardigheden 'als een orkest kon klinken', en dus alle benodigde instrumenten/geluiden hiervoor onder een klavier en een paar draaiknoppen had. Zo is de Mellotron ook wel als voorganger van het moderne keyboard te zien. | ||
- | + | ||
+ | {{ :timeline:mellotron_afbeelding_2.png?400 |}} | ||
+ | | ||
De Mk.2 kempte dus nog steeds met dezelfde problemen als zijn voorganger. Er werd van alles geprobeerd om dit te verbeteren, aangezien men graag wilde dat de Mellotron ook een instrument zou worden voor de reizende muzikant, hij werd namelijk erg populair onder de rock- en popartiesten. Er werden flightcases gemaakt, maar die hadden niet echt veel zin, omdat het grootste probleem het tapeframe- mechanisme aan de binnenkant was, dat absoluut niet tegen schokken kon. Een flightcase helpt hier niet echt veel tegen. | De Mk.2 kempte dus nog steeds met dezelfde problemen als zijn voorganger. Er werd van alles geprobeerd om dit te verbeteren, aangezien men graag wilde dat de Mellotron ook een instrument zou worden voor de reizende muzikant, hij werd namelijk erg populair onder de rock- en popartiesten. Er werden flightcases gemaakt, maar die hadden niet echt veel zin, omdat het grootste probleem het tapeframe- mechanisme aan de binnenkant was, dat absoluut niet tegen schokken kon. Een flightcase helpt hier niet echt veel tegen. | ||
Line 37: | Line 37: | ||
Ook werden de originele 3/8” tapes weer gebruikt. De combinatie van de vele mooie sounds met het simpel te besturen systeem sloeg goed aan bij muzikanten. Voor het eerst komen de productiecijfers in de 4 getallen. Er werden zo'n 1800 modellen gemaakt. Bij vorige modellen lagen de productieciijfers in de 2 of 3 getallen. | Ook werden de originele 3/8” tapes weer gebruikt. De combinatie van de vele mooie sounds met het simpel te besturen systeem sloeg goed aan bij muzikanten. Voor het eerst komen de productiecijfers in de 4 getallen. Er werden zo'n 1800 modellen gemaakt. Bij vorige modellen lagen de productieciijfers in de 2 of 3 getallen. | ||
- | **Mellotron M400** | + | {{ :timeline:mellotron_afbeelding_3.png?400 |}} |
+ | {{ :timeline:mellotron_afbeelding_4.png?400 |}} | ||
- | In 1970 Hernoemde de Bradleys hun bedrijf Streetly Electronics. Instrumenten die zij na 1976 hebben uitgebracht werden verkocht onder de naam Novatron. Later heeft een Amerikaans bedrijf met de naam Sound Sales de rechten ook nog in handen gekregen. Begin jaren ‘80 brachten zij hun eigen Mellotron model uit, de 4- track. | + | ===== Mellotron M400 ===== |
- | Er waren enkele andere toetsinstrumenten op de markt die als concurrentie van de Mellotron konden worden gezien, zoals de Orchestron, die gebruik maakte van een LP in plaats van tape, en de Birotron, die gebruikmaakte van (8 track) tape loops. Deze instrumenten probeerden vooral om om het “gebrek” van de Mellotron om samples maar 8 seconden af te kunnen spelen heen te werken. De Mellotron versloeg zijn concurrentie op marktgebied echter met gemak. Desalniettemin moest de populariteit van de Mellotron uiteindelijk langzaamaan gaan zwichten voor de opkomst van de polyfone synthesizer omstreeks begin jaren ‘80, die een ander soort vernieuwing bracht voor toetsenisten. | ||
+ | In 1970 Hernoemde de Bradleys hun bedrijf Streetly Electronics. Instrumenten die zij na 1976 hebben uitgebracht werden verkocht onder de naam Novatron. Later heeft een Amerikaans bedrijf met de naam Sound Sales de rechten ook nog in handen gekregen. Begin jaren ‘80 brachten zij hun eigen Mellotron model uit, de 4- track. | ||
+ | Er waren enkele andere toetsinstrumenten op de markt die als concurrentie van de Mellotron konden worden gezien, zoals de Orchestron, die gebruik maakte van een LP in plaats van tape, en de Birotron, die gebruikmaakte van (8 track) tape loops. Deze instrumenten probeerden vooral om om het “gebrek” van de Mellotron om samples maar 8 seconden af te kunnen spelen heen te werken. De Mellotron versloeg zijn concurrentie op marktgebied echter met gemak. Desalniettemin moest de populariteit van de Mellotron uiteindelijk langzaamaan gaan zwichten voor de opkomst van de polyfone synthesizer omstreeks begin jaren ‘80, die een ander soort vernieuwing bracht voor toetsenisten. | ||
- | + | ===== Wie maakte de Mellotron bekend en op wat voor manier? ===== | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Wie maakte de Mellotron bekend en op wat voor manier? | + | |
De eerste muzikant die de Mellotron veel openlijk gebruikte was pianist Geoff Unwin, hij | De eerste muzikant die de Mellotron veel openlijk gebruikte was pianist Geoff Unwin, hij | ||
Line 62: | Line 56: | ||
Er zijn nog steeds veel artiesten die hem graag gebruiken, vaak ook om de vintage sound te recreëren. Bands als the Zombies, Primus, Panic at the Disco, Counting Crows en Radiohead. Er is in 2016 zelfs een gitaarpedaal uitgebracht door het bedrijf Electro-Harmonix dat de verschillende sounds van de Mellotron nabootste op gitaar, dit is het bewijs dat de Mellotron vandaag de dag zelfs nog gewild is door musici over de hele wereld. | Er zijn nog steeds veel artiesten die hem graag gebruiken, vaak ook om de vintage sound te recreëren. Bands als the Zombies, Primus, Panic at the Disco, Counting Crows en Radiohead. Er is in 2016 zelfs een gitaarpedaal uitgebracht door het bedrijf Electro-Harmonix dat de verschillende sounds van de Mellotron nabootste op gitaar, dit is het bewijs dat de Mellotron vandaag de dag zelfs nog gewild is door musici over de hele wereld. | ||
- | **In welke zin werd de sound van de tijd beïnvloed door de Mellotron?** | + | ===== In welke zin werd de sound van de tijd beïnvloed door de Mellotron? ===== |
Toen de Mellotron populair begon te worden werd hij volop gebruikt vooral in de experimentele scene (zoals progressieve rock). Bands konden live een hun eigen strijkerpartijen spelen, en dat konden ze vaak laten doen door de toetsenisten. Dit maakte de Mellotron zo verleidelijk om aan te schaffen voor bands die zich bezighielden met experimentatie. | Toen de Mellotron populair begon te worden werd hij volop gebruikt vooral in de experimentele scene (zoals progressieve rock). Bands konden live een hun eigen strijkerpartijen spelen, en dat konden ze vaak laten doen door de toetsenisten. Dit maakte de Mellotron zo verleidelijk om aan te schaffen voor bands die zich bezighielden met experimentatie. | ||
Bands konden hierdoor klinken als orkest-bands zonder daadwerkelijk orkestmusici in te huren. Na zo'n twee decennia werd de Mellotron wel beduidend minder populair wegens de groeiende populariteit van polyfonische synthesizers en samplers. | Bands konden hierdoor klinken als orkest-bands zonder daadwerkelijk orkestmusici in te huren. Na zo'n twee decennia werd de Mellotron wel beduidend minder populair wegens de groeiende populariteit van polyfonische synthesizers en samplers. | ||
- | Bekende bands en artiesten die de Mellotron gebruikt hebben zijn onder andere: | + | ** Bekende bands en artiesten die de Mellotron gebruikt hebben zijn onder andere ** |
- | //Led Zeppelin (Kashmir) | + | * Led Zeppelin (Kashmir) |
- | Tangerine Dream (Phaedra) | + | * Tangerine Dream (Phaedra) |
- | The Bee Gees (Every Christian Lion Hearted Man Will Show You) | + | * The Bee Gees (Every Christian Lion Hearted Man Will Show You) |
- | The Rolling Stones (2000 Light Years from Home) | + | * The Rolling Stones (2000 Light Years from Home) |
- | Yes (And You and I) | + | * Yes (And You and I) |
- | David Bowie (Space Oddity) | + | * David Bowie (Space Oddity) |
- | Genesis (Watcher of the Skies) | + | * Genesis (Watcher of the Skies) |
- | The Beatles (Strawberry Fields Forever) | + | * The Beatles (Strawberry Fields Forever) |
- | The Moody Blues (Forever Afternoon) | + | * The Moody Blues (Forever Afternoon) |
- | King Crimson (The Court of the Crimson King)// | + | * King Crimson (The Court of the Crimson King) |
- | **Technische aspecten** | + | ===== Technische aspecten ===== |
Line 93: | Line 87: | ||
Links: het systeem in rustpositie, rechts het systeem in werking. | Links: het systeem in rustpositie, rechts het systeem in werking. | ||
- | 1: capstan | + | {{ :timeline:mellotron_afbeelding_5.png?400 |}} |
- | 2: toets | + | |
- | 3: tape | + | - capstan |
- | 4: vilt | + | - toets |
- | 5: pinchroller | + | - tape |
- | 6: reservoir | + | - vilt |
- | 7: veersysteem | + | - pinchroller |
+ | - reservoir | ||
+ | - veersysteem | ||
Op deze afbeelding wordt de tape-head niet genummerd. Deze bevindt zich onder het vilt (nr. 4). | Op deze afbeelding wordt de tape-head niet genummerd. Deze bevindt zich onder het vilt (nr. 4). | ||
Line 109: | Line 105: | ||
Eric Robinson | Eric Robinson | ||
- | https://www.youtube.com/watch?v=ODNVNjcV_58 | + | {{youtube>ODNVNjcV_58}} |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | ===== Auteurs ===== | ||
+ | * Yannick | ||
+ | * Fabian | ||
+ | * Pieter |