Native Instruments (NI) is opgericht in Berlijn, 1996. Generator 0.96, een modulaire synthesizer voor de PC, was het eerste product wat ze naar de markt hebben gebracht, dit zou later de fundatie worden voor Kontakt. In 1999 is Generator opnieuw uitgebracht als Reaktor 2.0, aan welke een reeks van verschillende sampling opties werd toegevoegd. Deze waren toentertijd indrukwekkend maar vanwege het design van Reaktor niet zo efficiënt als andere toegewijde samplers. Vele muzikanten vroegen zich dus af hoe een volledig toegewijde sampler van NI zou zijn. Hun vragen werden uiteindelijk beantwoord in 2002.
Toen Kontakt 1 uitkwam was de markt nog gedomineerd door hardware samplers, ondanks die competitie is NI er toch in geslaagd om het concept van een sampler verder te brengen dan wat de toentertijd bestaande soft- en hardware samplers te bieden hadden.
Een vergelijking met in datzelfde jaar uitgebrachte AKAI Z8:
Maar ook ten opzichte van de software samplers (bijv. Tascam’s Gigastudio, EXS24, Steinberg’s HALion…) springt NI eruit, deze producten leveren in essentie de mogelijkheden van een hardware sampler. Kontakt 1 biedt een complexe synth engine, effecten en granulaire mogelijkheden (afstammende uit Reaktor).
Wanneer je een sample in Kontakt laadt kan je deze in de Mapping Editor toewijzen aan een keyboard range. Dit heet een Zone. Meerdere Zones behoren tot een Group, waar je articulatie, modulatie en effecten kan toevoegen (Modules). Eén of meerdere Groups vormen uiteindelijk een Instrument, welke in een Rack zit. Door het modulaire karakter werkt Kontakt flexibeler ten opzichte van hardware samplers.
Naast de bugfixes, grotere bijgeleverde sample library, uitbreiding van effecten en een verbeterde User Interface, is de nieuwe Kontakt Script Editor (KSP) wat Kontakt 2 (2005) naar een hoger niveau heeft gebracht. Deze nieuwe functie is een krachtige MIDI processor die gebruikers zelf kunnen ontwerpen. KSP scripts worden ingeladen vóór alle andere modules en hebben zodoende effect op het gehele Instrument. Met deze tool kan er een meer realistische werking van sample instrumenten worden bereikt, al vergt dit wel enige scriptings kennis.
Bij deze versie (2008) heeft NI veel aandacht gegeven aan de Wave Editor. Er zijn nu meer opties voor looping, beat-slicing en meer. Ook is het beat detectie algoritme beter geworden. In combinatie met KSP kan worden ingesteld hoe samples zich gedragen als ze worden getriggered met MIDI. Hierdoor is creatiever sound design mogelijk.
Om authentieke reproductie van akoestische instrumenten te bewerkstelligen heeft NI voor Kontakt 4 (2010) een nieuwe functie ontworpen: Authentic Expression Technology (AET). Het werkt door graduele timbrale transities tussen twee sets van samples, waardoor je moeiteloos real-time kan morphen. Dit door middel van een speciaal Fast Fourier Transform filter welke effect heeft op groepen samples. Het AET filter analyseert de spectrale inhoud van een groep en past dat toe op een andere in constant verschillende hoeveelheden. Dit kan op twee manieren worden aangestuurd: een Velocity Morph (key velocity), of een Articulation Morph (met bijvoorbeeld een mod wheel). Hedendaagse sample libraries maken hier uitvoerig gebruik van.
Voor Kontakt 5 en 6 (resp. 2012 en 2019) heeft NI vooral aan de UI gewerkt, met als doel intuïtiever en efficiënter gebruik. En natuurlijk de nodige veiligheidsupdates :)
NI heeft het met Kontakt mogelijk gemaakt dat gewone consumenten gebruik kunnen maken van hoge kwaliteit sample libraries. Tevens is het voor producenten toegankelijker geworden om eigen libraries te ontwikkelen.
Dennis Jonker, Friso Stoker, Yunus Kiran