Table of Contents

1965: Buchla 100

buchla100.jpg

Geschiedenis

Nadat Don Buchla in 1960 zijn natuurkunde studie aan de University of California af had gemaakt, begon hij vrij snel aan zijn eerste grote instrument: de Buchla series 100 modulaire synthesizer. Eigenlijk had Buchla niet de insteek om muziekinstrumenten te bouwen: hij werkte met NASA om apen de ruimte in te krijgen en werkte aan computers om kosmische stralen tegen te houden. Het maken van de Buchla 100 synthesizer deed hij in opdracht van Morton Subotnick en Ramon Sender vanuit de San Francisco Tape Music Center, met een som geld vanuit de Rockefeller foundation. Subotnick en Sender gaven Buchla adviezen bij het ontwerpen van het instrument. Het was een van de eerste synthesizers, en werd ongeveer tegelijk ontworpen met de eerste synthesizer van Robert Moog. Het grote verschil was echter de user interface van de Buchla synthesizer: de buchla was gemaakt als een intuïtieve experimenteer machine met touchpads en sequencers. Dit was ook zeker de bedoeling van Subotnick en Sender: “I didn’t want a keyboard,” zei Subotnick. “I didn’t want to reproduce the old way to make music, which was pitch-based orientation. I wanted it to be gesturally-based.”

Artiesten

De allereerste opname met de Buchla 100 series was het album “Silver Apples of The Moon” van Morton Subotnick. Een speelse avantgarde plaat, en bijna een étude in de Buchla 100. Ook zijn album The Wild Bull werd volledig gemaakt met deze synthesizer. Silver Apples of the Moon kwam uit in 1967 op Nonesuch Records. Subotnick was de eerste componist die door een platenmaatschappij werd gevraagd om een elektronische compositie op plaat te zetten, en daarmee is de plaat een mijlpaal op het gebied van elektronische muziek. Hoewel de plaat Switched-On Bach van Wendy Carlos (Muziekstukken van J. S. Bach op een Moog gespeeld) die later dat jaar uitkwam een stuk populairder werd, stond Silver Apples of the Moon als een boegbeeld voor de mogelijkheden van een nieuwe manier van muziek maken. Waar het werk van Carlos ging om het namaken van bestaande instrumenten, lag de focus voor Subotnick op het maken van nieuwe geluiden. De Buchla 100 was perfect hiervoor.

four_col_subotnick_bleecker_st_c1969.jpg

Iemand die ook bekend is geworden door de Buchla is Suzanne Ciani. In 1970 heeft Suzanne Ciani heeft haar diploma in Muziekcompositie behaald aan de Universiteit van California, Berkeley. In haar tijd als student heeft ze Don Buchla leren kennen en raakte geïnteresseerd en beïnvloed door zijn werk. Ze studeerde onder andere ‘Computer Generated Music’ samen met John Chowning en Max Mathews aan de Universiteit van Stanford’s Artificial Intelligence labs in de begin jaren ‘70.

In 1974 startte ze haar eigen bedrijf, Ciani/Musica, en samen met een Buchla 100 componeerde ze muziekstukken voor televisie. Ze heeft onder andere muziek gemaakt voor reclames van Coca-Cola, Merrill Lynch, AT&T en General Electric. Haar vaardigheden op het gebied van sound design maakte haar gewild in deze kringen. Haar reproductie van het openen en schenken van een Coca-Cola flesje is een goed voorbeeld hiervan. untitled-article-1498479242.jpg

Specificaties

Beschikbare modules

Geluidsvoorbeeld

Auteurs